torstai 23. huhtikuuta 2009

Vaalien jälkeen

Ylioppilaskuntien lähihistorian jännittävimmät vaalit on käyty. Äänestysprosentti nousi mukavan korkeaksi. Miesmuistiin ei ole taidettu päästä 35 prosenttiin. Kyltereiden aktiivisuus on ollut jopa historiallista, sillä alustavien tietojen mukaan Avainrengas sai 1447 ääntä, joka on noin 50 prosenttia KY:n äänioikeutetuista jäsenistä! Akateemisen arvauksen menetelmällä teekkarien äänestysprosentiksi voisi arvioida noin 30 luokkaa, joka sekin on mukava nousu verrattuna aikaisempiin 25 prosentin lukemiin. Uudesta edustajistosta tulee joka tapauksessa ennakoidusti teekkarienemmistöinen.

Miten tästä eteenpäin? On vielä arvoitus minkälainen toimintakulttuuri uuteen edustajistoon syntyy? Mahdollisuuksia on nähdäkseni kaksi:
1) Vanhan kunnon 70-luvun tyyliin edustajistosta tulee poliittinen taistelukenttä, jossa tärkein jakolinja kulkee teekkarien ja kylterien välillä. Nämä kaksi ryhmittymää muodostavat yli neljä viideosaa uudesta edustajistosta, joten jäljelle jäävien 4-7 edaattorin äänet ovat haluttua tavaraa. Meininki on lähempänä HYY:n edustajistoa kuin mitään nykyistä toimintamallia.
2) Teekkarit ja kylterit sopivat kiistakapulansa ja vaalien aikana heitetty loka pyyhitään pois vähin äänin. Pysyviä poliittisia valtaryhmittymiä ei synny, vaan äänet jakautuvat satunnaisella tavalla käsiteltävästä asiasta riippuen. Meininki jatkuu siis suunnilleen samanlaisena kuin nykyisin TKY:n edarissa.

Leipänsä politiikalla tienaavat ovat tottuneet systeemiin, jossa vaalien alla rähistään ja vaalien jälkeen tehdään yhteistyötä. Kaikki osapuolet tietävät että vaalistudiossa ja -mainoksissa käytetty propaganda on välttämätön osa systeemiä, jolla äänestäjät saadaan liikkeelle. Esimerkiksi Paavo Lipposen aikana demareilla oli ennen vaaleja tapana vastustaa NATOa ja rikkaiden suosimista (varallisuusvero poistettiin SDP:n hallituskaudella). Ammattipoliitikon aivoissa on vaalikytkin, joka voidaan kääntää on/off-asentoon.

Muttamutta... Varsinkaan teekkareilla ei tällaista moodinvaihtelua perinteisesti ole ollut. Ehkä kylterit vähän markkinointihenkisempinä ovat eri tilanteessa? Joka tapauksessa yhteistyö alkaa viimeistään 2010. Jännä nähdä minkälaisissa merkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti